Prax mi ukázala,
že teória nie je blbosť

Michal Harakaľ, NHV výpočtár, P+Z Engineering

 

Michal Harakaľ (27) využil všetky možnosti, ktoré mu vysoká škola ponúkala. Počas celého štúdia bol súčasťou fakultného AM team, s ktorým precestoval najznámejšie európske okruhy ako Silverstone a Hockenheim. Bakalársku prácu písal na Univerzite v Hamburgu, absolvoval Erasmus na Technickej Univerzite v Grazi a diplomovku robil v poprednej automobilke. V súčasnosti pracuje ako vývojár karosérií pre dodávateľskú spoločnosť BMW v Mníchove.

Dráma s formulou

Michal spomína na časy strávené na Strojníckej fakulte STU nostalgicky: „Boli to najkrajšie roky mladosti. Ako človek som vyzrel a naučil som sa zodpovednosti.“

Študentskú formulu považuje za jeden z najlepších projektov, s ktorými sa stretol. Vďaka nej sa naučil cudzie jazyky, prácu sľuďmi, dodržiavať termíny a pravidlá. Zároveň pri projekte prepojil teoretické vedomosti s praxou. „V škole sme sa učili o únavovom lome. Je to veľmi zriedkavá vec a mysleli sme si, že sa také čosi nemôže stať. O dva roky neskôr sa nášmu prvému pilotovi na pretekoch v Silverstone po 11 kilometroch odlomila skrutka držiaca koleso. Bola to riadna facka,“ spomína M. Harakaľ.

„Do Anglicka sme sa dostali bez pasov, občianskeho a vodičáku.“

Zakliaty Silverstone

S pretekmi na tomto anglickom okruhu sa spájajú aj ďalšie príhody. „Tesne pred odchodom na Silverstone ukradli našim dvom vodičom všetky papiere. Doteraz neviem, ako sa nám to podarilo, ale do Anglicka sa obaja dostali bez pasov, občianskeho a vodičáku.“

Súťaž v Anglicku bola pre nás zážitok na celý život. Určite si viete predstaviť skupinu 14 vysokoškolákov na troch autách na 1700 km dlhej ceste cez pol Európy. „Všetko treba naplánovať, zabezpečiť. Ubytovanie cestou, trajekt, náročná súťaž. A zrazu po príchode do Silverstone zistíte, že starostlivo navrhnuté a na mieru vyrobené pružiny do našej formule zostali v dielni na stole,“ spomína Michal.„Ale mali sme v tíme naozaj šikovných chlapcov. Postupom, ktorý vyžadoval dosť zručností a skúseností, upravili náhradné pružiny.“ Podobných príhod zažili študenti na svojich cestách po európskych okruhoch nespočet.

Výborná štartovacia pozícia

Keby mal Michal možnosť znovu si vybrať vysokú školu, rozhodol by sa rovnako. „Myslím si, že každý z nás má v sebe kúsok zvedavca, ktorý rozmýšľa, ako veci fungujú. Strojnícka fakulta STU nás naučila pozrieť sa na princíp vecí. Človek na tejto škole objaví vlastnú kreativitu a ľudia na fakulte mu ju pomôžu rozvinúť.“

„Fakulta nás naučila hľadať princípy a byť kreatívni.“

Práca snov

Michal si krátko po škole našiel miesto v spoločnosti P+Z Engineering, ktorá vyvíja karosérie pre automobilovú ikonu BMW. Jeho práca sa začína už pri návrhu prototypov. „Navrhujem karosérie automobilov z hľadiska vibrácií, akustiky, pevnosti a bezpečnosti. V praxi to znamená zabezpečenie komfortu posádky auta a zvýšenie šance prežitia v prípade havárie.“

Michal sa na pracovisku rozhodne nenudí: „Mojou úlohou je do troch až štyroch týždňov splniť všetky kritériá, ktoré sú kladené na karosériu.“ Časový stres a nároky BMW však podľa neho so sebou prinášajú aj veľký kus kreatívnej slobody.

„Na škole som ani nedúfal, že by som mohol robiť to, čo robím teraz. Práve vďaka nej sa mi to ale podarilo.“

„Na škole som ani náhodou nedúfal, že by som robil to, čo robím teraz. Vďaka všetkým vedomostiam a možnostiam, ktoré mi Strojnícka fakulta STU poskytla, sa mi to však nakoniec podarilo.“

Tri dobré rady

Štúdium strojariny nie je len o zákonitostiach. Je to neustály boj s časom a nárokmi na študenta. Michal radí, ako to zvládnuť a nebyť len priemerný:

  • 1Učte sa a ovládajte cudzie jazyky. Šikovný strojár by sa nemal uspokojiť s angličtinou, ale zamakať aj na nemčine.
  • 2Využite každú jednu šancu dostať sa do sveta. Či už je to Erasmus, praktikum alebo diplomovka v zahraničí.
  • 3Neflákajte sa. Neznamená to sedieť 13 týždňov nad knihami, ale ak vás nejaká téma zaujme,
  • povenujte tomu viac času ako len na prednáškach a cvičeniach.

Michal Harakaľ

Narodil sa v roku 1986 v Bratislave. Je absolventom Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Štúdium ukončil v roku 2011. Dnes sa v spoločnosti P+Z Engineering podieľa na vývoji karosérií pre nemeckú automobilku BMW.

Zaujal vás príbeh Michala Harakaľa? Napíšte nám na Facebooku.